vrijdag 14 januari 2011

Opnieuw de beste (plus verzuchting)!

Volgens de redactie van de Keuzegids Onderwijs Universiteiten 2011 biedt de VU de beste bacheloropleiding Nederlands aan! Dat betekent dat we voor de derde keer op rij tot de absolute top behoren! Want ook over 2009 en 2010 stonden we in deze gids glansrijk op nummer 1. Mag ik allen bedanken die zich voor dit mooie resultaat hebben ingespannen?

En hoe lang houden we het nog vol, denk ik. met de aanhoudende bezuinigingen op het universitaire onderwijs: miljoenen voor de komende jaren? Wat moet ik zeggen, wanneer ik 21 januari 2011 deelneem aan de protesten in Den Haag. Want, zo schrijft de VSNU: "De rectoren van de Nederlandse universiteiten maken zich ernstig zorgen over de voornemens van het kabinet [en hebben daarom een Dag van de Academische Treurnis uitgeroepen]. Zij roepen daarom hoogleraren op om vrijdag 21 januari deel te nemen aan een Bijzondere Academische Zitting in Den Haag. Dit om het grote belang van wetenschappelijk onderwijs en onderzoek voor Nederland te onderstrepen."

Zal ik zeggen dat onderwijs van  "belang" een prijs kost, er een grens is aan wat docenten vermogen terwijl het vele werk van onze studenten onophoudelijk aandacht behoeft, om over ons bestuurlijk en wetenschappelijk werk nog maar te zwijgen? We roepen al 20 jaar - wie luistert er?

Geen opmerkingen: